Kosten Google AdWords specialist

Adverteren via Google AdWords kan al vanaf €1,- per dag! Of Google AdWords is geschikt voor elk budget! En dan nog: je betaalt alleen als er op je advertentie geklikt wordt. Al deze uitspraken zijn correct, maar helaas niet realistisch. Net zoals alle andere promotiemiddelen, zal je in Google AdWords moeten investeren voordat je er iets uit haalt.

Geen zin om je te verdiepen in Google AdWords? Of wil je direct weten wat het kost?

Offerte aanvragen

Wat is een realistisch budget?

Bij Google AdWords mag je zelf je dagbudget bepalen, dat klopt. Maar verwacht bij kleine budgetten geen grote uitkomsten. Stel je voor: je hebt een dagbudget van €10,- euro. Telkens wanneer iemand op je online advertentie klikt, betaal je €0,50. Dit betekent dat je elke dag 20 klikken (mensen uit je doelgroep) kunt kopen. Dit zijn zo’n 600 extra bezoekers per maand. Ga je hiermee je doelstellingen bereiken?

Wat een realistisch budget is hangt heel erg af van je doelstellingen. Wil je alleen naamsbekendheid creëren? Nee toch? Je wilt leads genereren, offerteaanvragen en bestellingen krijgen. Vervolgens kun je op twee manieren je AdWords budget bepalen:

  1. Ik wil X-aantal leads genereren, dus dan heb ik €X,- aan budget nodig
  2. Ik heb €X,- per maand aan budget, dus dan houd ik rekening met X-aantal leads

Manier 2 komt het vaakst voor. Ondernemers geven aan hoeveel budget ze hebben en vervolgens ga ik mijn best doen om hier zoveel mogelijk leads, bestellingen, offerteaanvragen etc. voor te realiseren. Na een aantal maanden evalueren we de resultaten en zetten we de campagne voort of niet.

Factoren die je benodigde budget beïnvloeden

Bij het bepalen van je budget moet je rekening houden met de volgende factoren:

Het zoekvolume

Elk zoekwoord heeft een bepaald maandelijks zoekvolume (afhankelijk van het gebied, bijvoorbeeld Europa, Nederland, Limburg of Maastricht). Naar het woord “AdWords specialist” wordt maandelijks 260 keer gezocht in Nederland. Het woord “AdWords expert” wordt maar 40 keer per maand gebruikt, maar kan toch relevant zijn. Als 10% van deze mensen op jouw advertentie klikt, dan heb je dus 30 extra bezoekers per maand.

Hoe vaker er naar een zoekwoord gezocht wordt, hoe meer budget je nodig hebt.

Het aantal zoekwoorden

Meestal wil je op meer dan één trefwoord gevonden worden. Niet alleen gebruiken mensen synoniemen (zoals specialist of expert), je biedt ongetwijfeld ook meer dan één product of dienst aan. Adverteren op meerdere zoekwoorden, betekent ook een groter zoekvolume.

Hoe meer zoekwoorden je gebruikt, hoe groter het volume, hoe meer budget je nodig hebt.

Het gebied waar je in adverteert

Wil je lokaal, regionaal, nationaal of zelfs internationaal gevonden worden? Als je maar een klein budget hebt, dan is het verstandig om een kleiner verzorgingsgebied te targeten.

Hoe groter het dekkingsgebied is, hoe meer budget je nodig hebt.

De kosten per klik (CPC)

Nog een belangrijke factor bij het bepalen van je budget zijn de gemiddelde kosten per klik. Sommige zoekwoorden zijn heel goedkoop en sommige zijn heel duur (tot wel €50,- per klik!). De CPC wordt bepaald door de volgende factoren:

  • Mate van concurrentie (hoe meer concurrenten bieden op een zoekwoord, hoe hoger de CPC)
  • Advertentiepositie (hoe hoger je positie in Google, hoe hoger de CPC)
  • Kwaliteitscore van het zoekwoord (hoe beter de kwaliteit van je campagne, hoe lager de CPC – en vice versa)

Kortom, hoe hoger de CPC, hoe meer budget je nodig hebt (of hoe minder kliks je krijgt voor je budget)

Adwords uitbesteden aan een specialist of zelf doen

Wat kost meer geld? Je AdWords campagne uitbesteden aan een specialist of het zelf doen? Je eerste gedachte zal zijn dat “het zelf doen” goedkoper is, maar het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt.

Natuurlijk kost een Google AdWords specialist geld. Je betaalt bijvoorbeeld voor een goede campagne-setup en vervolgens voor het onderhoud van de campagne. Door de campagne te onderhouden wordt hij steeds beter en daarmee zorg je er dus voor dat je minder geld verspilt. Als je een specialist inschakelt, dan weet je zeker dat je campagne optimaal is ingericht. Bovendien hoef je er zelf niet meer naar om te kijken en kun jij je focussen op de dingen waar jij goed in bent!

Ik ben ervan overtuigd dat het goedkoper is om een AdWords expert in te schakelen, dan wanneer je het zelf doet. Zonder enige kennis van Google AdWords is de kans groot dat je de campagne verkeerd inricht en dan wordt Google een heel duur grapje dat niets oplevert.

Maar Evy, nu weet ik nog niet wat AdWords kost!

Ja sorry, daar is nu eenmaal moeilijk antwoord op te geven. Zoals je ziet zijn de kosten afhankelijk van jouw situatie, branche en doelstellingen. Het minimale budget dat je per maand nodig hebt om via mij een campagne te starten is €225,- (exclusief de eenmalige setup van €199,-). Dit is echter een hele kleine campagne met een klein bereik. Neem contact met mij op zodat we naar jouw situatie kunnen kijken en dan krijg je een voorstel op maat!