SEO campagne succes bepalen

Steeds meer SEO bureaus werken met geautomatiseerde digitale rapportages. Dat ziet er best hip en trendy uit met grafieken en tabellen enzo. Ik moet zeggen dat ik me met mijn Excel-rapportage best wel onprofessioneel voelde. Het scheelt natuurlijk ook veel tijd zo’n geautomatiseerde rapportage. Toch ben ik van mening dat mijn Excel-rapportage véél relevanter is omdat ik resultaten rapporteer die er wel toe doen.

SEO succes bepalen

Veel ondernemers hebben niet veel kaas van gegeten van zoekmachine optimalisatie (SEO). Het succes van je SEO campagne is dan ook moeilijk te bepalen als je niet weet welke cijfers belangrijk zijn. Ik leg je graag uit welke statistieken wel en niet belangrijk zijn om het succes van je SEO campagne te meten.

Google posities zijn niet interessant

Laat ik meteen met de deur in huis vallen. De Google posities van je gekozen zoekwoorden zijn niet interessant. SEO bureaus zeggen vaak met trots dat ze veel succes hebben met het behalen van top 10 posities. Ook veel ondernemers bepalen het succes van een SEO campagne aan de hand van Google posities. Dat is jammer want goede posities of rankings zeggen namelijk helemaal niets over de kwaliteit en hoeveelheid van je webverkeer. Je hebt er bijvoorbeeld niets aan om op nummer 1 te staan met een zoekwoord waar nauwelijks iemand naar zoekt.

Website verkeer is niet interessant

In de geautomatiseerde rapportages zie ik vaak het totale website verkeer terugkomen. Als je wil weten of je SEO campagne succesvol is, dan heb je er weinig aan om je totale website verkeer te weten. Veel bedrijven zetten namelijk verschillende media in om meer bezoekers naar hun website te trekken. Denk aan Google AdWords, Facebook, LinkedIn en verwijzingssites. Dus als je werkt aan de organische vindbaarheid van je website, dan is de juiste KPI ook het aantal organische bezoekers en niet al je webverkeer. Klinkt logisch toch?

Organische bezoeken doen ertoe

Zoals gezegd, de organische bezoeken zijn erg interessant voor je. Dit zijn namelijk de bezoekers die via een zoekmachine bij je terecht zijn gekomen. In Google Analytics vind je het aantal organische bezoekers terug onder “Acquisitie -> Alle verkeer -> kanalen” en dan staat er “organic search”.

Organische bezoekers

De organische bezoekers moet je eigenlijk voor alle statistieken die je in Google Analytics bekijkt eruit filteren. Dit kun je doen door de secundaire dimensie “medium” toe te voegen. Vervolgens voeg je de filterinstelling toe via “geavanceerd” en neem je enkel de organische resultaten op (organic).

Behaalde doelen

Als je website je sales afdeling ondersteunt of bijdraagt aan je omzet, dan is het interessant om te weten hoeveel doelen je website behaald heeft. Doelen kunnen zijn: bestellingen, contactaanvragen, offerteaanvragen, nieuwsbriefinschrijvingen etc. Zoals in mijn bovenstaande afbeelding te zien is, zie je het aantal bestellingen per kanaal. De meeste bestellingen komen dus binnen via “Organic Search” ofwel organisch.

Het aantal instappunten doet ertoe

Het is ook heel interessant om te weten via welke pagina je bezoekers op je website terecht zijn gekomen. Sluit alle kanalen behalve “organic” uit. Je ziet nu welke webpagina’s goed presteren en dus het beste vindbaar zijn via Google of andere zoekmachines. De pagina’s met weinig tot bijna geen instappunten zou je verder kunnen optimaliseren.

Google Analytics SEO

Aantal instappunten per pagina uitgesplitst.

Bouncepercentage

Een laag bouncepercentage (lager dan 50%) vertelt je dat je webpagina relevant is en dat je waarschijnlijk ook kwalitatieve bezoekers trekt. Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat niet meer dan één pagina binnen je website bekijken. Een laag bouncepercentage is meestal gewenst, maar er zijn uiteraard uitzonderingen. Bij bijvoorbeeld blogs die antwoord geven op een specifieke zoekvraag is een hoog bouncepercentage (80 – 90 %) normaal.

Periodes vergelijken is het belangrijkst!

Bovenstaande statistieken worden pas écht interessant als je ze gaat vergelijken met voorgaande periodes. Als je deze maand bijvoorbeeld 800 organische bezoekers hebt gekregen, dan weet je nog niets over de groei van je bezoekersaantallen. Je weet dan niet of dat veel of weinig is. Ook weet je niet of je SEO activiteiten succesvol zijn geweest. Pas als je ze vergelijkt met dezelfde periode vorig jaar óf vorige maand, dan weet je of je vooruitgang boekt.

periodiek SEO succes meten

Kort samengevat

Vraag je SEO specialist liever om relevante cijfers:

  • Aantal organische bezoekers
  • Aantal organische instappunten
  • Goed presterende landingspagina’s
  • Aantal behaalde doelen uit organisch verkeer
  • Het bouncepercentage van je organische bezoekers
  • Organische groei t.o.v. de vorige periode