Nieuwe website = SEO + Webdesign
Een website bouw je niet voor jezelf. Je bouwt hem voor je klanten en prospects, zodat je extra business kunt genereren. Ook steeds meer ondernemers realiseren zich dat een mooie website alleen niet voldoende is. Zolang je website niet vindbaar is in zoekmachines zoals Google, heb je er eigenlijk vrij weinig aan. Dus, waar ik dan van sta te kijken, is dat er anno 2021 nog héél veel websites worden gebouwd zonder de expertise van een SEO specialist te gebruiken. Zo word ik vaak benaderd door bedrijven die nét hun website hebben vernieuwd. En dat is ZO ZONDE (ik herhaal… écht super super zonde). Want als je mij had betrokken bij en vóór de realisatie van je nieuwe website, dan was je nu al een stap verder geweest.
SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie.
Wanneer schakel je een SEO expert in?
Het bouwen van een nieuwe website bestaat uit een aantal fasen. Even kort gezegd:
- Je bepaalt je doel: wat wil je bereiken met je nieuwe site?
- Je bepaalt de navigatiestructuur van de site (deze cruciale stap wordt soms overgeslagen)
- Er wordt een ontwerp gemaakt of template gekozen.
- De website wordt technisch gerealiseerd.
- De website wordt gevuld met tekst en afbeeldingen
Tijdens alle fasen kun je het advies van een SEO’er goed gebruiken. De beste en goedkoopste manier om je doel te bereiken, is door bij stap 1 een SEO’er te benaderen. Of beter gezegd: stap 1 = Je benadert een SEO specialist.
Zoekmachine optimalisatie gebeurt vaak achteraf, terwijl je veel tijd en geld bespaart als je dit vóór en tijdens de realisatie van je website al doet. Het is namelijk beter en goedkoper om SEO problemen te voorkomen dan ze achteraf op te moeten lossen.
Waarom zo vroeg mogelijk een SEO expert inschakelen?
Een nieuwe website bouwen zonder SEO-advies is hetzelfde als een huis bouwen zonder ontwerp. Een SEO expert weet veel van zoekmachines af en weet hoe jij met je nieuwe website goed gevonden kunt worden. Een SEO specialist met ervaring weet hoe jouw doelgroep het internet gebruikt, op welke woorden zij zoeken en wat er nodig is om jouw doelgroep aan te zetten tot actie.
1. Een nieuwe website die onvindbaar is in zoekmachines = waardeloos
Punt.
2. Een SEO’er weet wat belangrijk is voor Google
Vanzelfsprekend heeft een Search Engine Optimazation (SEO) expert verstand van de werking van zoekmachines. Bijvoorbeeld de techniek achter een website. Er moet niet onnodig veel code in je website staan, hij moet snel laden en qua structuur goed in elkaar steken. Daarnaast weet een specialist waar jouw website inhoudelijk aan moet voldoen en de betekenis van gebruiksvriendelijkheid. Dat is cruciale informatie die je maar beter voor de bouw van je website kunt inwinnen.
Als SEO expert adviseer ik webdesigners en bouwers over de technische en inhoudelijke eisen van een site. De basis voor een website met toekomst. Kando Marketing maakt ook WordPress websites!
3. Een SEO’er weet waar jouw doelgroep naar zoekt
Met zo’n 3,5 MILJARD Google zoekopdrachten per dag, kan ik je verzekeren dat hier ook een aantal potentiële klanten voor jou tussenzit. Ook in een Business-to-Business markt. Welke woorden gebruiken jouw potentiële klanten? In welke fase van hun aankoopproces zijn ze? Dat zijn vragen waarop ik een antwoord heb.
Zodra je weet hoe en waar jouw doelgroep naar zoekt, kun je hier rekening mee houden tijdens de ontwikkeling van je nieuwe site. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop je de website gaat structureren en welke informatie je verwerkt in je teksten.
4. Een goede SEO’er begrijpt de markt en jouw bedrijf
Op het internet heb je andere concurrenten dan ‘offline’. Elke website die op belangrijke zoekwoorden boven die van jou staat is een concurrent. Een goede SEO specialist onderzoekt wie jouw online concurrenten zijn en hoe zij zich presenteren. Waarom staat jouw concurrent bovenaan in Google? Wat doen zij goed? Wat kan er beter?
Hoewel ik vind dat je altijd uit moet gaan van je eigen kracht, ontkom je er niet aan om het goede voorbeeld van jouw online concurrenten te volgen. Stel je wilt je nieuwe website heel visueel insteken. Met voornamelijk afbeeldingen en heel weinig tekst. Jouw online concurrent biedt daarentegen haar bezoekers wel veel tekst en uitleg. Je ontkomt er dan niet aan om ook tekst te gebruiken in je nieuwe website. Tenzij je besluit dat een goede organische vindbaarheid niet belangrijk voor je is ;-).
Ook het marktgebied waarin je actief bent is belangrijk. Bedien je klanten door heel Nederland of zelfs internationaal? Of wil je gewoon lokaal goed gevonden worden? Als je alleen in Limburg actief bent, dan heeft het geen zin om vindbaar te zijn in Amsterdam. Wederom iets waar een SEO expert rekening mee houdt bij de bouw van jouw site.
5. Een goede SEO’er adviseert over conversie (optimalisatie)
De juiste bezoekers naar je website toetrekken is stap 1. Vervolgens moeten deze bezoekers ook nog iets doen op jouw website: contact opnemen, bellen, een bestelling plaatsen etc. Een goede SEO’er snapt dat het om conversie draait en weet ook hoe hij/zij dit kan triggeren en meten.
6. Met een SEO’er aan je zijde werk je vanuit een strategie
Mijn punt is dat je werkt vanuit een strategie wanneer je een SEO specialist (of online marketeer) vroeg betrekt bij de ontwikkeling van je nieuwe website. Drie belangrijke onderdelen zijn dan gecoverd, namelijk: 1) dat je website in de toekomst vindbaar is via zoekmachines bij de juiste doelgroep, 2) bezoekers zullen sneller de gewenste actie uitvoeren op de site en 3) jij bereikt je marketingdoelstellingen sneller en goedkoper.
Oops, ik heb net een nieuwe website…
Stel… Jij bent een ondernemer die net een nieuwe website heeft gemaakt en je bent niet tevreden over de vindbaarheid. Ook dan is er nog hoop voor je. SEO is namelijk geen eenmalige activiteit, ook niet als je het vanaf het begin goed aanpakt.
Meer weten? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend en inspirerend gesprek.