5x Fouten van Google AdWords doe-het-zelvers

Fouten Google Adwords

Een Google AdWords campagne starten, hoe moeilijk kan het zijn?! Google loodst je stap voor stap door het advertentieprogramma heen. Voordat je het weet wordt je advertentie vertoond en incasseert Google periodiek een fiks bedrag van je bankrekening. Vol spanning wacht je op de inkomende offerteaanvragen, bestellingen of telefoontjes… maar het blijft rustig. Te rustig. Komt deze situatie jou bekend voor? Dan is het misschien tijd om een Google AdWords specialist in te schakelen.

Steeds vaker krijg ik de vraag om eens te kijken naar “mijn Google AdWords campagne”, ofwel de campagne die de ondernemer zelf heeft ingericht. Deze vraag komt niet voor niets. Google AdWords levert niets op of in ieder geval te weinig. Als ik vervolgens de campagne in duik, dan is deze vaak niet goed ingericht of onderhouden. Er kan namelijk best veel fout gaan bij het starten van een AdWords campagne. Nieuwsgierig naar de meest voorkomende Google AdWords fouten? Hier komen ze.

1. Alle zoekwoorden in één advertentiegroep

Dit is absoluut de meest gemaakte fout van de AdWords doe-het-zelvers! Zodra ik de campagne bekijk en zie dat er maar één advertentiegroep is aangemaakt, dan weet ik direct dat je eigenlijk helemaal niets van Google AdWords afweet. Deze fout wordt het meest gemaakt en ik begrijp ook waarom. Wanneer je aan de slag gaat met AdWords, dan doorloop je de stappen van het programma. Google vraagt je om de zoekwoorden in te vullen waarop je gevonden wil worden. Je vult hier dus alle woorden in waar je op gevonden wil worden, maar dat is de grootste en duurste fout die je kunt maken!

Hoe herken je deze fout?

Je hebt deze veelvoorkomende Google AdWords fout gemaakt wanneer:

  • Je niet weet wat een advertentiegroep is.
  • Je in je AdWords campagne kijkt en maar één advertentiegroep staan.
  • Je wél meerdere advertenties aangemaakt hebt.
  • Je meerdere zoekwoorden (trefwoorden) ingevuld hebt.

Mogelijke gevolgen

  • Hogere kosten per klik.
  • Lage click-through rates.
  • Weinig of geen advertentievertoningen.
  • Geen conversie of resultaat.

En nu?

Google AdWords werkt alleen goed als je een bepaalde campagne-structuur gebruikt. Google heeft namelijk maar één doel en dat is het beste antwoord geven op de gebruiker zijn of haar zoekvraag. Dit geldt ook voor het advertentieprogramma. Je advertentie moet dus relevant zijn voor de zoekvraag. Deze relevantie stel je veilig door gebruik te maken van advertentiegroepen. In een advertentiegroep koppel je een zoekwoord aan een advertentie. Als je bijvoorbeeld wijn verkoopt, dan maak je verschillende advertentiegroepen aan:

  • Rode wijnen
  • Witte wijnen
  • Franse wijnen
  • Spaanse wijnen
  • Etc.

Vervolgens maak je per advertentiegroep een aantal advertenties aan over dit thema. Ook koppel je alleen de relevante zoekwoorden aan de advertentiegroep. Zodoende stel je veilig dat de juiste advertentie vertoond wordt bij een bepaald zoekwoord.

2. Te brede zoekwoorden

Een andere AdWords beginnersfout is alleen werken met brede zoekwoorden. Wanneer je de zoekwoorden kiest, dan zijn het standaard brede zoekwoorden. Dit houdt in dat  je advertenties weergeven kunnen worden voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten. Stel je bent boekhouder en je wilt op dit woord gevonden worden. Wanneer ‘boekhouder’ een breed zoekwoord is, dan wordt jouw advertentie ook vertoond op woorden zoals: ‘opleiding boekhouder’, ‘vacature boekhouder’, ‘goedkoopste boekhouder’ etc.

Hoe herken je deze fout?

Je hebt deze veelvoorkomende Google AdWords fout gemaakt wanneer:

  • Je niet weet wat een breed zoekwoord is.
  • Je in je AdWords campagne kijkt en geen zoekwoorden ziet met +plusjes ervoor, “tussen aanhalingstekens” of [haakjes].

Mogelijke gevolgen

  • Hogere kosten per klik.
  • Zoekwoord wordt niet gelinkt aan de juiste advertentie
  • Veel kliks en weinig resultaat

En nu?

Lees hier het een en ander over de zoekwoordopties. Maak ook gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van exacte zoekwoorden, zoeken op woordgroep en de modifier voor breed zoeken (de zoekwoorden met +plusjes).

3. Geen goede landingspagina

Je kunt nog zo’n goede AdWords campagne hebben ingericht, als je website en landingspagina’s niet in orde zijn dan haal je niet het optimale uit je campagne. Een AdWords campagne werkt namelijk samen met je website en daarom moet deze ook in orde zijn. Dit betekent dat je ook kritisch moet kijken naar je website. Is de informatie die op de pagina staat compleet? Sluit de landingspagina inhoudelijk goed aan op je Google advertentie? Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat alle Google advertenties doorverwijzen naar één pagina, zoals de homepage.

Hoe herken je deze fout?

Je hebt deze veelvoorkomende Google AdWords fout gemaakt wanneer:

  • Je denkt dat je website al helemaal geoptimaliseerd is.
  • Alle advertenties naar dezelfde pagina verwijzen.
  • De kwaliteitsscore van de zoekwoorden geen 8, 9 of 10 krijgt

Mogelijke gevolgen

  • Lagere kwaliteitsscore
  • Hogere kosten per klik
  • Weinig conversie of resultaat

En nu?

Kijk kritisch naar je eigen website. Verwijs elke advertentie door naar de juiste pagina op je website. Bijvoorbeeld: de advertentie van de sokken met tijgerprint, moeten ook direct doorverwijzen naar de pagina met deze specifieke sokken. Daarnaast staat alle benodigde informatie op de pagina om de sokken met tijgerprint te bestellen.

4. Geen doelen stellen

Er zijn twee manieren waarop je geen doelen kan stellen:

  1. Je hebt geen idee van de ROI (Return on investment) die je wilt behalen.
  2. Er wordt weinig tot niets gemeten.

Het doel van een Google AdWords campagne is altijd hetzelfde: het moet je meer opleveren dan het kost. Dus dat moet je helder hebben voor jezelf. Dat is stap 1. Stap 2 is alles meetbaar maken wat er te meten valt. Het grote voordeel van het internet is dat je heel veel kunt meten en kunt herleiden naar de bron. Bestellingen, offerteaanvragen, contactaanvragen, je wilt toch weten hoe ze bij jou terecht komen?

Hoe herken je deze fout?

Je hebt deze veelvoorkomende fout gemaakt wanneer:

  • Je niet weet hoeveel omzet je moet behalen om je kosten te dekken.
  • Je nog nooit van Google doelen of E-commerce tracking hebt gehoord.
  • Je niet weet hoeveel de Google AdWords campagne je oplevert.

Mogelijke gevolgen

  • Je investeert mogelijk in iets dat niet rendeert.
  • Je kunt je AdWords campagne niet goed optimaliseren, waardoor je onnodig kosten maakt.

En nu?

Bespreek met je webbouwer of je AdWords specialist hoe je de resultaten meetbaar kan maken.

5. Geen optimalisatie

Als je erin geslaagd bent om de Google campagne op de juiste manier in te richten, dan ben je er helaas nog steeds niet! Want zodra de campagne loopt, krijg je bezoekers op je website/webshop en hopelijk met resultaat. Mijn ervaring leert dat de meeste AdWords campagnes pas gaan renderen na een aantal optimalisatie-slagen. Dat betekent dat je de statistieken gaat analyseren, dingen gaat aanpassen in je campagne om hem beter te maken. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat je veel geld weggooit.

Hoe herken je deze fout?

Je hebt deze veelvoorkomende Google AdWords fout gemaakt wanneer:

  • Je niet weet hoe je de campagne kan optimaliseren.
  • Je nooit iets aanpast in de campagne op basis van de statistieken/resultaten.

Mogelijke gevolgen

  • Hogere kosten (hogere cpc)
  • Lagere positie in Google
  • Lagere opbrengsten

En nu?

Het optimaliseren van een AdWords campagne doe je er niet even bij. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Als je iets aanpast, dan moet je weten wat de gevolgen daarvan zijn. Als er problemen zijn zoals een lagere positie in Google, een lage kwaliteitsscore, lage CTR of hoge CPC, dan moet je weten hoe je deze problemen kan oplossen. Kortom, je moet weten wat je doet en waarom. Misschien is het tijd om de hulp van een professional in te schakelen?

Jouw campagne laten checken?

Heb jij vragen over je bestaande Google AdWords account? Wil je weten of het beter kan? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

By |2017-11-03T14:59:27+01:00november 3rd, 2017|SEA - Google AdWords|0 reacties

About the Author:

Hi! Ik ben Evy, eigenaresse van Kando Marketing. Met veel plezier help ik bedrijven en ondernemers met hun online marketing activiteiten. Dit doe ik al jaren, maar Kando Marketing is nog jong en dynamisch.

Laat een reactie achter